April 28, 2011

Kekuatan dan Ketabahan DariNYa

Hari ni last mama kerja..esok Jumaat, mama dah cuti..yes! mama nak balik kampung..nak pergi jenguk banglo kecil Mia yang dah lama sangat mama tak pergi ziarah since mama selalu busy dengan treatment-treatment mama..rasa rindu sangat..ummmm dahmula rasa sebak, rasa macam sekarang nak terbang terus..

Tak sabarnya mama nak jumpa anak-anak sedara mama..dah boleh bayangkan betapa peningnya kepala mama, betapa penatnya mulut mama nak bercakap, betapa teruknya tekak mama nanti bila kena menjerit..betapa teruknya mama bila kena buli..uhhh rindunya kat bebudak tu..mesti mengada-ngada nanti, mesti tak dengar kata  dan mesti mama dengan papa asik kena bodek..mesti kena belanja makan KFC or Mcdonald nanti..tak mau tak mau makan!! mama dah berisi sangat rasanya akibat asyik makan ubat hormon aje..

Tak sabar rasanya nak tengok bebudak tu pakai gaun dan Tshirt yang mama beli, mesti perasan cantik dan handsome..mesti nanti kena bawak pergi cari basikal baru..adoi!! tauke balak pun boleh bankrap tau sayang maklong oiii..maklong belum balik lagi, dah banyak pesanan penaja..time belum dapat barang semua sayang maklong, dah dapat yang dikehendaki, maklong ke mana..sayang pun kemana..

Sabtu birthday mama!! bestnya orang celebrate birthday mama sampai ari ahad bawak ke hari isnin! heheheeh..mama nak dok kat kampung lama sikit, nak main-main dengan anak-anak sedara mama..nak pegi banglo Mia..harap-harap banglo Mia kemas dan bersih ..

Perasaan mama sekarang? ummmm still ada rasa frust dan sedih, tapi mama tetap akan berusaha supaya mama dapat permata hati yang mama selalu inginkan..yang dapat jadi peneman mama di dunia ini..entah kenapa mama masih ingin terus berusaha..entah kenapa mama belum lagi mengaku kalah..entah kenapa mama masih mempunyai kekuatan..terima kasih Ya Allah atas ketabahan dan kekuatan yang Kau berikan pada hambaMU yang lemah ini..

April 27, 2011

Satu Episod Kegagalan

Semalam mama dah check urine..hanya dapat result satu line je..dah menangis sepanjang malam, bangun mata bengkak! arini period! aduh sedih sangat..hampa semua ada. Sedih kan mama? Kesian kan kat mama? Papa? Papa diam aje sebab dah paham sangat dengan mama ni, karang dipujuk lagi teruk sedihnya, so rasanya papa ambil pendekatan mendiamkan diri..usha mama je dari jauh supaya mama tak buat keje bodoh agaknya..

Masa kat office, mama sms papa, padahal boleh je cakap dalam kereta kan.."papa, tadi ada darah period keluar"...papa balas msg mama "tak apa, dah tak ada rezeki kan..nak buat macam mana..kita dah usaha..tak mau sedih sedihlah, buruk lah ucuk papa bila sedih"..ingatkan ada lah received bunga ke apa ke dari papa tapi tak ada pun..tak romantik langsung..tak bagi peluang langsung jadi glamer kat office..

Harini mama tak pergi solat..so banyak ler pertanyaan yang perlu dijawab..ada yang mama jawab ada yang mama diam je..sebab mama dah tak tahu nak jawab apa, jawapan tetap sama pada soalan yang sama setiap bulan..apa nak dihairankan, ini semua dari Allah..redha je..redha yerk?

Teruk kali ni, mama rasa, mama banyak kehilangan darah..rasa pening, perut mengeras macam nak meletup..masa kat restroom, rasa nak pitam..lama sungguh mama kat situ, sambil tu amatlah sangat berharap agar budak-budak department datang cari mama yang lama sangat kat restroom tu..tapi agaknya diaorg tak perasan kut yang mama ambil masa yang lama..masa kat restroom tu juga, mama  terkejut pun ada, sebab tetiba keluar ketulan darah hampir besar 2 jari mama..patutlah sakit sangat..tak pernah rasa teruk macam ni..harini memang rasa teruk sangat! lemah sangat badan dan lemah minda!

Papa datang ambil mama kat office, nasib baik jalan jammed so sempat singgah farmasi, cari Clomid..nak makan and try checking waktu subur sendiri..esok nak pergi Guardian sebab nak beli ovulation kit..kali ni tak nakbuat appointment dengan gyane mama..tak nak buat apa apa pun sebab mama rasa sekarang mama tak cukup kuat nak face doctor sebab malu asyik gagal je..lagipun bulan depan mama busy sesangat, bulan June pula busy dengan majlis kenduri  perkahwinan adik mama..mungkin kalau tak berjaya pregnant natural, hujung bulan 6 baru start balik treatment, masa tu insyallah duit dah bertambah balik..



Gelodak Perasaan

Musnah harapan..berkecai impian
Semalaman menangisi angan-angan
Membiarkan airmata membasahi lengan
Mengundang mimpi yang tidak kesampaian
Pagi mama tiada bersuara
Hanya kedengaran radio kereta
Mama melayan perasaan
Papa juga tiada berkata
Harapan dan impian
Menggunungnya tinggi
Kejayaan dan kegagalan
Meninggalkan kesan dihati

Pahitnya rasa
Bila diri dicurigai
Sakitnya luka
Bila pengorbanan diri
Jadi umpatan hati
Wahai teman, bukan sahabat
Mengertilah hati seorang ibu
Fahamilah gelodak seorang wanita
Ini bukan yang diingini
Ia adalah dugaan Yang Esa

April 26, 2011

Geram II

Rasa sedih berkampung kat dalam hati..hati yang tiada taman sebab taman telah pudar warna serinya. Mama nangis senyap senyap dalam bilik takut papa tahu tapi tetap KANTOI dengan papa walaupun nangis siap tutup dengan bantal! "mama? Ishhhhh naper nangis?"..mama diam aje sebab kalau cakap mesti serak suara, tapikan papa ni mcm tak paham je kenapa mama nangis! Saja la tu..

Mama nak mak dan abah mama yang nun kat Perak..nak bagitahu mama sedih sangat..tapi ishhhh tak boleh bagitahu diaorg, sebab kalau call pun, dengar je suars mama dah mula menangis, tak bercakap lagi tu..dah selalu macam tu, jadi mama dah mula kena belajar sedih sensorang..mak mama selalu kata mama "kememe"..

Eh! Anak mama Mia tak ingat mama ker? Lama tak datang jenguk mama dalam mimpi..lama tak dtg main dgn mama, dah lupa mama ker? Tak kesian kat mama? Mama rindu Mia..rindu sangat..sabtu ni birthday mama..uhhh dah tua la mama kan tapi sorang anak pun tak ada untuk temankan mama..pernah ada Mia tapi..tunggu mama kat sana pulak..uhhhh sakitnya sedih ni..pedihnya rasa rindu ini..peritnya rasa!

Benci!

Dah lama mama tak mencoretkan?
Dah lama mama menyepi dari rumah kecik mama ni..
Tapi mama selalu datang jenguk rumah mama
Selalu membaca luahan serta cerita ceriti kawan-kawan mama
Mama jengah-jengah blog kawan-kawan mamaa cuma..
Kekadang mama tak tinggalkan kesan sebab mama tak tahu nak tulis apa..
Teruk kan mama..

Hari ni mama rasa lagi teruk
Rasa teruk sebab dah lepas 2 minggu
Dah hari ke 16 lepas IUI
Mama paling tak suka bila kena tunggu
Tunggu result!
Tadi gatal giler pi check UPT
Result tak bagus!
Kenapa satu line je?
Kenapa tak double line?
Uh!! tak suka tak suka
Argggggg!!! hate this feeling again!

April 13, 2011

Done! Thanks Doctor

Petang semalam mama baru discharge dari hospital..done for my IUI on Monday (11/4/2011)..this time of IUI rasa teramat sakit hinggakan selama ini mama tak pernah "mengaduh" ketika procedure itu dibuat, tapi kali ni, bukan setakat "mengaduh" lagi siap pegang lengan nurse lagi masa doctor nak masukkan speculum tu...sakit sungguh!

Speculum tu macam mulut itik..bila dah insert tu, boleh dengar macam"jerk" kereta..uhhh memang sakit, lepas dah letak speculum tu barulah boleh masukkan catheter for injection sperm terus dalam rahim...berenang cepat-cepat dan kuat yer wahai mr.sperm..and dok kat situ kuat-kuat!!

speculum..dari mr.goole hehhehe



catheter inserted

Alhamdulillah, masa doctor baru nak start insert speculum, mama rasa macam nak jerit, after that lepas dah catheter pun insert, mama tak rasa sakit macam sebelum tu, lepas settle procedure, baru rasa teruk..huhuuu nak nangis..rehat dulu kat bilik procedure hampir 45 minutes juga...lenguh dah badan, tekanan darah pun tak stabil, asyik rendah je..

Doktor kasi kat mama ubat dexamethasone 0.5mg yang kena makan selama 10 hari untuk membantu mengurangkan hormon lelaki dalam badan mama..kemudian mama di transferkan ke ward..lega! tidur nyenyak lepas tu..terjaga bila kawan mama datang melawat bawa airkrim!! sedap!! rasa senak ada lagi sikit tapi bila nampak aiskrim, lupa dah rasa sakit.

For this time, cost untuk procedure until mama discharge semalam adalah..


1. Disposables Items                      RM52.24
2. Equipment and Procedure          RM122.80
3. Infertility Items                          RM140.20
4. Inpatient Admin Fee                  RM21.00
5. Operating Theatre Supplies       RM1.20
6. Pharmaceutical Item                  RM4.40
7. Single Standard Room               RM196.10

Total Cost                                       RM537.95 (round figure heheheh)

Cost paid by mr.hubby..terima kasih yer sayang hehehehe..but mesti hairan kan, tak ada consultation and procedure fee doctor! yes!! memang pun..masa mama received discharge bill memang tak ada cost untuk specialist consultation and procedure.. mama guess doctor memang tak ambil consultation and procedure fee dari mama sebab mama kan patient yang selalu aje menangis dalam bilik doctor hehehehe..thanks to my specialist gynae sebab dah kurangkan cost mama..moga Allah membalas budi baik doktor..hoping kali ni, the result tak akan menghampakan mama dan juga doctor mama.

So total cost for this cycle until mama done my IUI procedure adalah dlm RM1,085.90. Moga Allah terima segala usaha mama dan papa..terima kasih pada doctor mama yang bersusah payah memberikan rawatan terbaik untuk mama yang selalu menangis dalam bilik dia, yang jarang berkira tentang consultation fee dan procedure fee dia..hampir RM300 lebih tau kalau doctor nak charge mama untuk consultation and procedure. Hanya Allah yang boleh membalas budi baik doctor!







mama love this pic..ummm sedap ni dapat cium kaki baby


April 10, 2011

Another day for procedure..

Esok mama ada

yang perlu mama lalui untuk entah keberapa kalinya..dah tak ingat berapa kali buat treatment ini. Hoping everything's ok for me and my lovely blog friend Mira yang akan melalui procedure macam mama esok. Please doakan kami berjaya ya..

Dear baby, please hang in there for mama and auntie Mira..please be strong ya..esok mama dah kena masuk ward, macam check in hotel dah pulak rasanya tapi mama suka bilamana mama kena warded.

Laut Biru

lautan biru tenang dan damai disini pasti beriringan ditepian pantai suatu hari nanti lautan biru kadangkala gelora kadangkala tenang...