August 20, 2013

Kesibukan..Dugaan..Kerinduan Ramadhan

Hampir sebulan tak update blog. Bila nak update je, tersangkut..bila buka laptop je ada je benda lain yang kena buat..dengan papa..dengan Qaseh.


Sebulan ini juga penuh dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Dengan fistula tangan papa yang rosak. Gara-gara rosak, dah papa kena guna IJC kat leher. Lepas tu, dalam bulan puasa jugaklah papa kena operate tangan gada gara nak nak buat fistula baru untuk dialisis. Kali pertama operation, maktok dgn tokayah datang rumah mama jagakan Qaseh sebab mama temankan papa dekat hospital..second operation, Qaseh balik duduk Perak dengan maktok seminggu sebelum raya sebab seminggu sebelum raya papa kena operate lagi tangan kali ini berhampiran lengan gara gara operation pertama di pergelangan tu, fistula tetap tak boleh guna. Penat sungguh.


Dulu masa masih berdua dengan papa, tak terkejar-kejar nak balik rumah berbuka. Ikut sempat aje kat mana yang boleh. Kali ini puasa berbeza dengan adanya Qaseh Zara Aishah. Setiap hari bekerja, dari sahur hinggalah ke berbuka, sangatlah kelam kabut. Balik dari office, terkejar-kejar nak balik ambil Qaseh dari rumah pengasuh. Terpaksa menempuh jammed di Jalan Duta yang sangat menyakitkan hati..terpaksa juga menahan rasa sebab Guthrie Highway pun macam tu juga. Jammed walaupun guna Smart Tag. Tak seronok bila kekadang terlewat ambik Qaseh dari rumah pengasuh walaupun pengasuh tinggal sebelah rumah. Time berbuka, makan apa yang sempat mama or papa beli masa kat office. Tak ada istilah nak singgah pasar ramadhan. Makan pun kena bergilir dengan papa. Alhamdulillah bila sahur, papa yang banyak bangun pagi untuk sediakan sahur..sahur yg ringkas.


Dalam kelam kabut masih lagi terasa..masih lagi merindu..masih lagi rasa dugaan yang amat berat..masih lagi terasa dua tangan mama ini..dua kaki mama ini melangkah membawa Mia untuk dimandikan dan dikapankan. Mama rindu Mia walapun mama ada Qaseh. Terasa Mia wujud dalam diri Qaseh..maafkan mama anakanada Mia.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Laut Biru

lautan biru tenang dan damai disini pasti beriringan ditepian pantai suatu hari nanti lautan biru kadangkala gelora kadangkala tenang...