July 30, 2015

Bila Ada Bergembira Dan Berduka

Selamat Hari Raya untuk kesekian kalinya. Gembira dihari raya? emmm speechless..

Ada gembira, ada duka dan ada juga lara. Gembira dikelilingi sanak saudara, melihat Qaseh gembira. Terkadang terpalit duka dan lara rindukan papa. Rindukan saat beraya bersama..tiada lagi adengan mencium tangan...tiada lagi pelukan dan ciuman dipagi raya. Bertambah sayu hati melihat Qaseh tanpa seorang insan bergelar papa.

Dalam sebahagian yang menyambut kegembiran hari raya ada juga yang berduka selain dari mama..perasaan mama? luka lama berdarah..memori silam kembali menjelma.

Bersabarlah wahai teman-teman..wahai adik-adik. Walaupun ada yang hanya mengenali di laman sesawang, bermesra dalam group whazzup, ada yang pernah berjumpa ada yang tidak, namun apabila perkhabaran duka mengiringi sambutan hari raya..rasa syahdu itu tidak mampu dirungkaikan..

Kehilangan hampir 12 tahun menerjah kembali..saat orang lain beraya, mama beraya dalam kesakitan, bukan kerana sakit gugurnya kandungan tapi sakitnya kehilangan..

Kali kedua juga begitu..baling belakang 8 tahun yang lalu..Mia pergi kala puasa menginjak pergi..harus macam mana perlu dilawan perasaan ketika itu..

Menangislah wahai adik2 dan teman2..tangisan itu bukan tanda kita lemah bukan tanda kita perlu menyerah tapi tangisan itu antara satu cara untuk kita bangun  kembali. Menangis, kemudian kesatlah airmatamu, bangkit dgn tabah dan kuat teruskan kembali perjalanan kalian.

Biarkan bicara-bicara yang negatif berlegar diluar pendengaran kita, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Kekadang orang kata, paham..dan paham lagi tapi kadangkala pendapat dan komen yang tidak sepatutnya diberi.

Sila dan tolonglah letak kan kaki dalam kasut kami..bagaimana perit menghadapi satu..bukan satu..dua kehilangan dan mungkin juga kehilangan berganda..ujian yang Allah beri pada setiap hambaNya tidak sama walaupun mungkin keadaan yang sama..jadi janganlah mendabik dada dengan berkata apa yang diperolehi.

Wahai adik2 dan kawan mama, Allah turunkan hujan bersama sedikit cahaya matahari untuk beri pelangi nan indah atas segala ujian dan dugaanNYA, maka percayalah pada DIA..

Mama will doakan kalian..as always..kalian tentu tahu kan bahu mama sentiasa terbuka untuk kalian tumpang berpaut, tumpang menongkat dagu kalian yang comel itu..

Papa, mama tumpang semangat yang papa tinggalkan utk mama. Walaupun kadangkala mama juga tidak kuat tapi bila menangis, mama terasa lega sikit..kesat airmata, pandang cermin..mmmm comel jugak muka mama bila menangis walaupun papa selalu cakap mama tak comel kalau menangis. .kemudian yeah!!! teruskan kehidupan bersama simata bulat kita.

Alfatihah buat mu suami tersayang Mohd Sharif Bin Johari, anak2 mama yang telah pergi, buat Qaseh juga supaya menjadi anak yang solehah dan alfatihah buat anak2 syurga dari auntie mama..main dulu dgn kakak di taman syurga yer..adik2 do take care..cepat recover Nurazieyah dan Norizwani..sayang both of you.

3 comments:

puanstoberi said...

selamat hari raya Mamanurin...
Allah pilih kita utk segala ujian sbb Allah tahu kita boleh hadapi, dan tanda ingatan Dia pada kita :)

Mamanurin said...

selamat hari raya ida cikpuanstoberi..moga gembira dihari raya.
insyallah..ujian dan dugaan itu tanda allah menyayangi kita..amin

Unknown said...

Mama..tq:)

Laut Biru

lautan biru tenang dan damai disini pasti beriringan ditepian pantai suatu hari nanti lautan biru kadangkala gelora kadangkala tenang...