August 14, 2010

Tentang..Puasa dan Dugaan

Salam Ramadhan..

Hoping masih belum terlambat untuk mama mengucapkan salam ramadhan buat teman-teman mama..sekian lama menyepikan diri tidak bermakna mama telah melupakan teman teman mama yang sudi membaca coretan hati mama..

Ramadhan..bulan yang penuh berkat..bulan yang menguji kesabaran, ketabahan dan kekuatan mama..mama ingat, bulan ramadhan kali ini, akan sama macam bulan ramadhan 2 tahun lepas yang mana masa tu mama pregnantkan arwah mia..dan dalam bulan itu juga, mama lahirkan dia ke dunia ini..saat yang mama akan ingati sehingga akhir hayat mama..di bulan yang mulia dia lahir..dan bulan yang mulia itu juga dia pergi meninggalkan mama dia...mama yang belum puas memeluk, mama yang belum puas mencium dan mama yang tak sempat membesarkannya..

Harapan mama tidak kesampaian bulan ramadhan kali ini...Allah masih lagi menguji kekuatan, kesabaran dan ketabahan mama..mama masih belum mampu untuk memegang title "MAMA" untuk kedua kalinya..treatment mama..treament yang penuh dengan kesakitan telah mama lalui..namun belum cukup lagi agaknya usaha mama untuk berjaya.."baby" mama tak nak tinggal lama kat dalam "kantung" dia..hampir 3 minggu, "baby" tinggal, akhirnya dia pergi jua..ramadhan pertama, mama terima khabar duka dari doctor..masa tu mama kat office..result BETA HCG mama jatuh teruk walaupun bleeding dah stop..masa received call dari doctor, hati dah berdebar-debar..mama cuba kuatkan diri..

Arggg..besar sungguh dugaanMU Ya Allah pada hambaMU yang lemah ini..hati mama sebak sangat..sedih dan kecewa sangat..mama berjaya menahan diri dari mengalirkan airmata sebab nanti satu opis terkejut tetiba aje mama menangis kan..mama terus pergi ke surau..tapi masih sempat lagi menitipkan rasa sedih pada message di pc notes kawan-kawan..dan yang paling sukar, tatkala mama terpaksa memberitahu hubby mama berita tersebut..mama tak boleh phone hubby, sebab mama tahu, bila dengar aje suara dia, pasti mama sukar untuk berkata, pasti mama akan menangis..jadi mama buat keputusan memberitahu dia melalu sms aje..

Saat mama di surau..hubby mama call, uhhhhhhhh, dengar aje suara dia, mama dan menangis, nak bersuara tapi tiada kata..dan hubby memahami..dia memujuk walaupun mama tidak bersuara..sambil air sembahyang diambil, airmata tak berhenti mengalir..saat solat, hati jadi tenang..saat bersujud, rasa diri begitu rendah di sisiNYA..begitu kerdil..begitu hiba perasaan..sejadah hampir basah dek airmata..rasa berat sangat perasaan mama..rasa pilu sangat hati ini..hari pertama ramadhan, mama di uji..pertama ramadhan mama menangisi..pertama ramadhan juga mama merindui..rindu pada Mia..

Saat hati dirundung pilu, mama rasa rendah sangat diri..sekian lama tak masuk opis, bertemu kawan disurau..bertanyakan khabar mama, airmata juga yang mengalir..kerna hati masih disayat pilu..sesungguhnya mama, hanyalah hamba, hamba yang lemah..hamba yang tak berupaya untuk melawan takdir allah..aduh!! betapa sakitnya bila setiap kali berusaha, mama masih lagi gagal..tapi mama tahu, Allah masih memberi mama kekuatan, kesabaran untuk menghadapi ujianNYA ini..

8 comments:

JMY said...

Allah...berat mata memandang, berat lg bahu memikul..semoga Allah balas kesabaranmu dgn sesuatu yg lebih baik..

MaMaNuRiN said...

amin amin amin, moga akan ada sinar dan anugerah yang lebih baik dari yang terbaik kelak..baju raya pun tak buat tau konon2 raya nak pakai baju pregnat hahahaha..

iCaLoVeZiE said...

Selalunya Allah swt duga kita. Diturunkan hujan, ribut dan petir sebagai dugaan. Namun, apabila kita selesai diuji, hilang segala ribut dan petir. Dikurniakan hari yang amat cerah untuk kita. Dengan tambahan pelangi sebagai hadiah pada kesabaran kita di dalam menghadapi dugaan-NYA. Percayalah.. dan bersabarlah!

umimiqdad said...

salam
terima kasih sudi singgah blog umimiqdad...saya doakan mamanurin tabah menghadapi segala dugaan...Allah menduga insan mengikut tahap kemampuan masing2...jadi syukurlah kerana kita masih mampu menghadapi segala dugaan ini

p/s: bergembiralah mamanurin kerana dah ada saham menunggu diakhirat..InsyaAllah

Noina said...

Aduhai..sayunya hati ina..mamanurin tak mo sedih2 k..nanti Nabila dtg peluk mamanurin yek..:)

[ija fareeza] said...

semoga mama lebih tabah & kuat..
moga ada sinar ntuk mama dalam ramdhan kali ini..

Jiey Mien said...

Kak, semoga ada bahagia yang menanti akak..
InsyaAllah, siapa tahu jap agi akak dapat twins.. AMinnnnnnnn..
Jiey doa banyak2..
Suh Ian doa skali.. Doa anak kecilmakbul tak?
=)

P/s - Thanks coz sudi doakan Ian.. Hanya tuhan dapat membalasnya..
=)

http://kernakasihkita.blogspot.com

MaMaNuRiN said...

ica, ummiqdad,ija, noina and ibu rayyan..

insyallah amin amin amin, ya alah tak akan menguji kita seandainya kita mampu menghadapi ujianNYA itu..

insyallah, jiey, doa ian akan dimakbulkan walaupun dia anak yang kecil sebab dia juga hambaNYA..hamba yang DIA sayang..moga akan ada pelangi di dalam rumah mamanurin..bestnya..

nabila dgn ian sure cutekan time raya ni..uhhhh mamanurin kawan dgn anak2 sedara ajelah ni..

Popular Posts